Amerykańskie klasyczne samochody są uosobieniem przepychu i luksusu z konkretnej epoki, a niektóre z kluczowych modeli były produkowane w latach 50. i 60. Powojenne oszczędności lat 50. oznaczały, że zarówno samochody, jak i paliwo były w niedostatku, co sprawiło, że klasyczne samochody stały się dobrem luksusowym posiadanym głównie przez celebrytów i osoby zamożne. Jednak w miarę upływu dekady klasyczne samochody stawały się coraz bardziej dostępne i przystępne dla innych grup, czego kulminacją były lata 60. i 70.
Klasyczne samochody z lat 50. miały charakterystyczny wygląd z ogonem, podczas gdy samochody z lat 60. zostały zaprojektowane zarówno pod kątem wyglądu, jak i osiągów. Te ostatnie modele reprezentowały pewien luksus i kojarzyły się z amerykańskimi filmami, stylem życia i kulturą celebrytów, które wiele osób chciało naśladować. Wraz z pojawieniem się kultury młodzieżowej w latach 60. klasyczne samochody stały się dla wielu ludzi wyborem stylu życia.
Na popularność amerykańskich samochodów klasycznych niewątpliwie miały wpływ kultowe filmy z tamtych czasów. Na przykład pościg samochodowy w filmie Bullitt, w którym wystąpił Ford Mustang GT, oraz Sunbeam Alpine w filmie Dr. No, Jamesa Bonda, pomogły podsycić pasję do klasycznych samochodów.
Niektóre z najbardziej popularnych typów amerykańskich klasycznych samochodów to Pontiac GTO, który jest często klasyfikowany jako początkowy muscle car i był jednym z pierwszych, które zostały wyprodukowane, zyskując przydomek „the Goat”. Cadillac Eldorado był kolejnym trwałym faworytem, którego posiadaczami byli tacy ludzie jak Elvis Presley i prezydent Eisenhower. Chevrolet Corvette, czyli „Chevy”, to kolejny klasyczny samochód, który jest powszechnie rozpoznawany i był częścią wielu amerykańskich klasycznych samochodów przedstawionych na New York Auto Show w 1953 roku. Buick to kolejny klasyczny samochód, który ma bardzo długą historię i stał się poszukiwanym modelem w latach 50. i 60. dzięki swoim uderzającym konturom i płytce grillowej, widocznej na modelu Buick Super. Wreszcie, Pontiac Firebird jest późniejszym modelem, który został zaprojektowany jako konkurent Forda Mustanga, z charakterystyczną stylizacją „butelki po coli” i rozciętymi światłami tylnymi.