Daj znać w komentarzu czy czegoś brakuje lub trzeba coś poprawić. Jestem przekonany że tak!
112 | Zawór zwrotny (check valve) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach w układach paliwowych, chłodzenia i smarowania, które pozwala na przepływ płynu w jednym kierunku. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez zawory elektroniczne lub magnetyczne. |
111 | Zawór | W klasycznych samochodach zawory były zwykle wykonane z żeliwa lub stali, co mogło prowadzić do szybszego zużycia i większych kosztów konserwacji. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne zawory są wykonane z materiałów takich jak stopy niklu czy tytanu, które oferują lepszą wytrzymałość, mniejsze zużycie i dłuższą żywotność. |
110 | Zawieszenie resorowe (leaf spring suspension) | W klasycznych samochodach zawieszenie resorowe było powszechnie stosowane, szczególnie w samochodach amerykańskich. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody zwykle korzystają z zaawansowanych systemów zawieszenia, takich jak zawieszenie niezależne czy pneumatyczne, które oferują lepszy komfort jazdy, większą stabilność i lepsze właściwości jezdne. |
109 | Zawieszenie | W klasycznych samochodach zawieszenie było zwykle mniej zaawansowane i oferowało mniejszy komfort jazdy oraz niższą stabilność niż nowoczesne systemy zawieszenia. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane systemy zawieszenia, takie jak zawieszenie niezależne czy adaptacyjne, które oferują lepszy komfort jazdy, większą stabilność i lepsze właściwości jezdne. |
108 | Zamek bagnetowy (bayonet lock) | W klasycznych samochodach zamek bagnetowy był stosowany do mocowania różnych elementów, takich jak pokrywy lamp czy elementów podwozia. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody korzystają z różnych systemów mocowania, które mogą być bardziej wytrzymałe i bezpieczne niż tradycyjne zamki bagnetowe. |
107 | Wyłącznik awaryjny (kill switch) | Przełącznik stosowany w niektórych klasycznych samochodach, który pozwala na natychmiastowe wyłączenie silnika w przypadku awarii lub zagrożenia. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez systemy elektroniczne i bezpieczeństwa. |
106 | Wycieraczki ręczne (manual windshield wipers) | Wycieraczki obsługiwane ręcznie przez kierowcę, stosowane w niektórych klasycznych samochodach. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektryczne wycieraczki sterowane przyciskiem. |
105 | Wtryskiwacz | W klasycznych samochodach wtryskiwacze były rzadkością, a większość silników korzystała z gaźników. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody wykorzystują wtryskiwacze paliwa, które oferują lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i niższe emisje zanieczyszczeń. |
104 | Wspornik amortyzatora (shock absorber mount) | Punkty mocowania amortyzatora do nadwozia i zawieszenia pojazdu. W klasycznych samochodach często wykonane z metalu, podczas gdy w nowoczesnych samochodach mogą być wykonane z materiałów kompozytowych. |
103 | Współczynnik oporu powietrza (Cd) | W klasycznych samochodach współczynnik oporu powietrza (Cd) był zwykle wyższy, co prowadziło do większego oporu aerodynamicznego i niższej efektywności paliwowej. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody są projektowane z uwzględnieniem aerodynamiki, co prowadzi do niższych współczynników oporu powietrza (Cd) i lepszej efektywności paliwowej. |
102 | Włóknina szklana (fiberglass body) | Materiał konstrukcyjny stosowany w niektórych klasycznych samochodach, szczególnie w pojazdach sportowych i specjalnych. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez materiały kompozytowe i metalowe. |
101 | Wentylator mechaniczny (mechanical fan) | Wentylator napędzany przez silnik, stosowany w klasycznych samochodach do wymuszania przepływu powietrza przez chłodnicę. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez wentylatory elektryczne. |
100 | Wał napędowy | W klasycznych samochodach wały napędowe były zwykle prostsze i mniej wytrzymałe, co mogło prowadzić do mniejszej niezawodności i większych kosztów konserwacji. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne wały napędowe są wykonane z lekkich i wytrzymałych materiałów, co prowadzi do lepszej niezawodności, mniejszego zużycia paliwa i mniejszej emisji zanieczyszczeń. |
99 | Wał korbowy | W klasycznych samochodach wały korbowe były zwykle wykonane z żeliwa, co powodowało większą masę i mniejszą wydajność. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne wały korbowe są wykonane z lekkich materiałów, takich jak stopów aluminium czy tytanu, które zapewniają lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń. |
98 | VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) (zmienna kontrola czasu i podnoszenia zaworów) | Technologia VTEC została wprowadzona przez Hondę w latach 80. XX wieku i nie była stosowana w klasycznych samochodach. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, systemy VTEC i podobne technologie regulacji zaworów są stosowane w wielu nowoczesnych samochodach, zarówno benzynowych, jak i Diesla, co pozwala na lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i niższe emisje zanieczyszczeń. |
97 | VIN (Vehicle Identification Number) (numer identyfikacyjny pojazdu) | W klasycznych samochodach numery identyfikacyjne pojazdów były zwykle prostsze i mniej standaryzowane niż obecnie. W miarę upływu czasu i wprowadzenia przepisów dotyczących identyfikacji pojazdów, nowoczesne samochody mają unikalne, standaryzowane numery identyfikacyjne (VIN), które umożliwiają łatwe śledzenie historii pojazdu, własności i napraw. |
96 | Układ zawieszenia podwójnego wahacza (double wishbone suspension) | Typ zawieszenia stosowany w niektórych klasycznych samochodach, oparty na dwóch wahaczach połączonych z amortyzatorem i sprężyną. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez zawieszenie typu McPherson lub wielowahaczowe. |
95 | Układ wydechowy | W klasycznych samochodach układ wydechowy był zwykle prosty, z prostymi tłumikami i brakiem systemów oczyszczania spalin, takich jak katalizatory. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy wydechowe, z katalizatorami, filtrami cząstek stałych (DPF) i innymi systemami oczyszczania spalin, które zmniejszają emisję zanieczyszczeń. |
94 | Układ wspomagania kierownicy | W klasycznych samochodach układ wspomagania kierownicy był rzadkością, co oznaczało, że kierowanie wymagało większego wysiłku ze strony kierowcy. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy wspomagania kierownicy, z hydraulicznym lub elektrycznym wspomaganiem, które zapewniają większy komfort i łatwość prowadzenia. |
93 | Układ smarowania natryskowego (splash lubrication system) | System smarowania stosowany w niektórych klasycznych silnikach, w którym olej jest rozpylany na ruchome części silnika przez obracający się wał korbowy. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez układy smarowania ciśnieniowego. |
92 | Układ paliwowy | W klasycznych samochodach układ paliwowy był zwykle prosty, z gaźnikami i prostymi układami wtrysku paliwa. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy paliwowe, z elektronicznymi układami wtrysku paliwa, które oferują lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń. |
91 | Układ napędowy na tył (rear-wheel drive) | Układ napędowy stosowany w klasycznych samochodach, który przekazuje moc silnika do tylnych kół. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez napęd na przednie koła, napęd na wszystkie koła lub napędy elektryczne. |
90 | Układ kierowniczy | W klasycznych samochodach układ kierowniczy był zwykle prosty i wymagał większego wysiłku ze strony kierowcy, co prowadziło do mniejszego komfortu jazdy. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy kierownicze, z elektrycznym lub hydraulicznym wspomaganiem, które zapewniają większy komfort i precyzję prowadzenia. |
89 | Układ hamulcowy | W klasycznych samochodach układ hamulcowy był zwykle mniej zaawansowany, z hamulcami bębnowymi i brakiem systemów wspomagania, takich jak ABS. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy hamulcowe, z tarczowymi hamulcami, ABS, ESP i innymi systemami wspomagającymi, które zapewniają lepsze właściwości hamowania i większe bezpieczeństwo. |
88 | Turbosprężarka | W klasycznych samochodach turbosprężarki były rzadkością, zwykle stosowane w wyścigowych lub sportowych modelach. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, turbosprężarki stały się coraz bardziej powszechne w nowoczesnych samochodach, zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla, dla lepszej wydajności i mniejszego zużycia paliwa. |
87 | Tłumik (muffler) | Urządzenie montowane w układzie wydechowym, które tłumi hałas generowany przez silnik. W klasycznych samochodach często wykonane z metalu, podczas gdy w nowoczesnych pojazdach mogą być wykonane z materiałów kompozytowych. |
86 | Tłokowe pompy wodne (reciprocating water pumps) | Pompy stosowane w klasycznych samochodach do krążenia płynu chłodniczego w silniku. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez pompy wirnikowe lub pompy z napędem magnetycznym. |
85 | Tłok | W klasycznych samochodach tłoki były zwykle wykonane z żeliwa lub aluminium, co powodowało większą masę i mniejszą wydajność. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne tłoki są wykonane z lekkich materiałów, takich jak stopów aluminium czy tytanu, które zapewniają lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń. |
84 | Teleskopowy amortyzator (telescopic shock absorber) | Typ amortyzatora stosowanego w klasycznych samochodach, w którym tłumienie drgań jest osiągane przez ruch teleskopowy. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez amortyzatory gazowe lub adaptacyjne. |
83 | TDI (Turbocharged Direct Injection) (doładowanie turbosprężarką z bezpośrednim wtryskiem) | W klasycznych samochodach technologia TDI była rzadkością, a większość silników Diesla korzystała z prostszych systemów wtrysku paliwa. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne silniki Diesla często korzystają z zaawansowanych systemów TDI, które oferują lepszą wydajność, większą moc i mniejsze zużycie paliwa. |
82 | Szczotki rozrusznika (starter brushes) | Część rozrusznika stosowanego w klasycznych samochodach, odpowiedzialna za przenoszenie prądu elektrycznego na wirnik. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez bezszczotkowe silniki elektryczne. |
81 | Synchronizacja zapłonu (ignition timing) | Regulacja momentu iskry generowanej przez układ zapłonowy względem pozycji wału korbowego i tłoka. W klasycznych samochodach wymaga ręcznego ustawienia, podczas gdy w nowoczesnych samochodach jest kontrolowana elektronicznie. |
80 | Świece zapłonowe | W klasycznych samochodach świece zapłonowe były prostszymi elementami, które wymagały częstszej wymiany i regulacji. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne świece zapłonowe stały się bardziej zaawansowane, zapewniając większą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i dłuższą żywotność. |
79 | Światła piezoelektryczne (piezoelectric lights) | Typ oświetlenia stosowanego w niektórych klasycznych samochodach, opartego na zastosowaniu napięcia do kryształów piezoelektrycznych. W nowoczesnych samochodach zastępowane przez diody elektroluminescencyjne (LED) i inne technologie. |
78 | Survivor (ocalały) | Termin używany w kontekście klasycznych samochodów, który odnosi się do pojazdów, które pozostały w niewiarygodnie dobrym stanie oryginalnym, bez konieczności przeprowadzania głębokich restauracji czy zmian. Survivorzy są rzadkością i mają szczególną wartość dla kolekcjonerów. W przypadku nowoczesnych samochodów termin ten nie ma zastosowania. |
77 | Stalowy przewód paliwowy (steel fuel line) | Przewód stosowany w klasycznych samochodach do transportu paliwa z zbiornika do silnika. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez przewody z tworzyw sztucznych, aluminium lub elastomerów. |
76 | Stacyjka (ignition switch) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do włączania i wyłączania zasilania w samochodzie oraz uruchamiania silnika. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez systemy bezkluczykowe. |
75 | Skrzynia biegów manualna (manual transmission) | W klasycznych samochodach manualne skrzynie biegów były standardem. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, coraz więcej nowoczesnych samochodów korzysta z automatycznych skrzyń biegów, które zapewniają większy komfort jazdy, choć manualne skrzynie biegów wciąż są dostępne dla tych, którzy wolą samodzielnie zmieniać biegi. |
74 | Skrzynia biegów | W klasycznych samochodach skrzynie biegów były zwykle manualne, z mniejszą ilością biegów i mniejszą precyzją zmiany biegów. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają bardziej zaawansowane skrzynie biegów, zarówno manualne, jak i automatyczne, z większą ilością biegów, szybszymi zmianami biegów i większą efektywnością energetyczną. |
73 | Silnik z płaskim dołem (flathead engine) | Typ silnika stosowany w niektórych klasycznych samochodach, w którym zawory są umieszczone w bloku silnika, a nie w głowicy. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez silniki z zaworami w głowicy (OHC) lub dwuwahaczowe (DOHC). |
72 | Siedzenie sprężynowe (leaf spring suspension) | Typ zawieszenia stosowany w niektórych klasycznych samochodach, oparty na zastosowaniu sprężyn piórowych. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez zawieszenie niezależne lub zawieszenie na sprężynach śrubowych. |
71 | Rozrząd (timing belt/chain) | W klasycznych samochodach rozrząd był zwykle napędzany przez pasek zębaty lub łańcuch. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mogą stosować różne systemy napędzania rozrządu, w tym paski kevlarowe, łańcuchy o większej wytrzymałości czy elektromagnetyczne napędy zaworów. |
70 | Rozrusznik ręczny (hand-crank starter) | Urządzenie stosowane w bardzo starych samochodach do ręcznego uruchamiania silnika poprzez obracanie wału korbowego. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektryczne rozruszniki. |
69 | Restomod (restomod) | Połączenie restauracji i modyfikacji samochodów klasycznych, w którym pojazd jest przywracany do stanu fabrycznego, ale z dodaniem nowoczesnych technologii i udogodnień, takich jak silniki, zawieszenie, układy hamulcowe, wnętrze czy systemy audio. Restomody są popularne wśród kolekcjonerów, którzy chcą zachować klasyczny wygląd pojazdu, ale cieszyć się nowoczesnymi funkcjami i osiągami. W przypadku nowoczesnych samochodów termin restomod nie ma zastosowania. |
68 | Regulator napięcia (voltage regulator) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do utrzymania stałego napięcia w systemie elektrycznym. W nowoczesnych pojazdach często zintegrowane z alternatorem lub sterowane elektronicznie. |
67 | Rat Rod (rat rod) | Styl samochodów klasycznych, który polega na tworzeniu pojazdów o wyjątkowym, często postapokaliptycznym wyglądzie, z wykorzystaniem zardzewiałych części, nietypowych modyfikacji i starych technologii. Rat rods są popularne wśród miłośników kultury hot rod i custom cars, ale nie są związane z nowoczesnymi samochodami. |
66 | Przewody platynowe (solid core spark plug wires) | Przewody zapłonowe używane w niektórych klasycznych samochodach, które mają rdzeń z platyny. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez przewody z rdzeniem ze stali nierdzewnej lub inne materiały. |
65 | Przełożenie | Przełożenie w klasycznych samochodach było zwykle mniejsze, co prowadziło do niższych osiągów, ale większego komfortu jazdy. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają większe przełożenie, co pozwala na lepsze osiągi, wyższą prędkość maksymalną i mniejsze zużycie paliwa. |
64 | Przekładnia ślimakowa (worm gear) | Typ przekładni stosowanej w niektórych klasycznych samochodach, opartej na śrubie ślimakowej. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez przekładnie zębate lub przekładnie planetarne. |
63 | Przekładnia planetarna (planetary gearset) | Układ mechaniczny stosowany w klasycznych skrzyniach biegów automatycznych, oparty na zębatkach planetarnych. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez CVT lub skrzynie dwusprzęgłowe. |
62 | Przekaźnik elektryczny (electromechanical relay) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do kontrolowania przepływu prądu elektrycznego w różnych obwodach. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez układy scalone, tranzystory i mikrokontrolery. |
61 | Przeguby Cardana (universal joints) | Typ przegubu stosowany w klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z wału napędowego do końcówek mostu napędowego. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez przeguby homokinetyczne. |
60 | Prowadnica zaworu (valve guide) | Element cylindra silnika stosowany w klasycznych samochodach, który prowadzi zawory na ich drodze ruchu. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez prowadnice z materiałów samosmarujących lub bezobsługowe. |
58 | Prędkościomierz mechaniczny (mechanical speedometer) | Urządzenie pomiarowe stosowane w klasycznych samochodach do mierzenia prędkości pojazdu. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektroniczne prędkościomierze. |
59 | Prędkościomierz mechaniczny (mechanical speedometer) | W klasycznych samochodach prędkościomierze mechaniczne były standardem, zwykle z wykorzystaniem układu przekładni i wałka. W nowoczesnych samochodach prędkościomierze mechaniczne zostały zastąpione przez elektroniczne prędkościomierze, które są dokładniejsze i oferują więcej funkcji. |
57 | Pony Car (pony car) | Segment samochodów sportowych, który pojawił się w latach 60. XX wieku, z Ford Mustang jako pierwszym i najbardziej znanym przedstawicielem. Pony cars charakteryzują się kompaktowymi rozmiarami, tylnym napędem i sportowym wyglądem. Współczesne pony cars to ewolucja klasycznych modeli z nowoczesnymi technologiami, wydajnością i komfortem. |
56 | Pompa paliwa mechaniczna (mechanical fuel pump) | Pompa paliwa napędzana przez silnik stosowana w klasycznych samochodach. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez elektryczne pompy paliwa. |
55 | Połączenie Cardana (universal joint) | Typ połączenia stosowany w niektórych klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z wału napędowego do osi. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez półosie z przegubami homokinetycznymi. |
54 | Pokrętło dźwigni zmiany biegów (gear shift knob) | Pokrętło na górze dźwigni zmiany biegów w klasycznych samochodach z manualną skrzynią biegów. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez ergonomiczne uchwyty lub dźwignie elektroniczne. |
53 | Patina (patyna) | W kontekście klasycznych samochodów patyna odnosi się do naturalnego starzenia się lakieru i powierzchni pojazdu. Niektórzy kolekcjonerzy cenią patynę, uważając, że dodaje ona charakteru i historii pojazdowi. W przypadku nowoczesnych samochodów patyna jest rzadziej obecna, ponieważ materiały i technologie stosowane w produkcji są bardziej trwałe i odporne na starzenie. |
52 | Pasy napędowe (drive belts) | Paski stosowane w klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z silnika do różnych komponentów, takich jak alternator, pompa wody i wspomaganie kierownicy. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez paski wieloklinowe. |
51 | Pasy bezpieczeństwa dwupunktowe (two-point seat belts) | Starszy typ pasów bezpieczeństwa, które mocują pasażera w dwóch punktach (biodrze). W nowoczesnych samochodach zastępowane przez pasy trzypunktowe, które oferują lepsze zabezpieczenie. |
50 | Osłona termostatyczna (thermostatic fan clutch) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach, które pozwala na zmianę prędkości wentylatora mechanicznego w zależności od temperatury silnika. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez wentylatory elektryczne. |
49 | Opony diagonalne (bias-ply tires) | Starszy typ opon, w których warstwy są ułożone pod kątem względem kierunku jazdy. W nowoczesnych samochodach zastępowane przez opony radialne. |
48 | OEM (Original Equipment Manufacturer) (oryginalny producent sprzętu) | W klasycznych samochodach części OEM są często poszukiwane przez kolekcjonerów i entuzjastów, ponieważ są oryginalne i mogą pomóc utrzymać autentyczność pojazdu. W przypadku nowoczesnych samochodów części OEM są również ważne, ale na rynku pojawia się coraz więcej części zamiennych wysokiej jakości, które spełniają lub przekraczają specyfikacje OEM. |
47 | NOS (New Old Stock) (nowy stary magazyn) | Termin stosowany w kontekście części samochodowych, które są oryginalne, nieużywane, ale pochodzą z dawnych lat. Części NOS są szczególnie cenne dla kolekcjonerów klasycznych samochodów, którzy chcą utrzymać swoje pojazdy w oryginalnym stanie. W przypadku nowoczesnych samochodów NOS nie ma takiego znaczenia. |
46 | Napinacz paska (belt tensioner) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do utrzymania odpowiedniego napięcia paska napędowego. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez napinacze automatyczne lub hydrauliczne. |
45 | Napęd na cztery koła (4WD) | W klasycznych samochodach napęd na cztery koła był rzadszy i zwykle stosowany w pojazdach terenowych. W miarę upływu czasu technologia 4WD stała się powszechniejsza i jest obecnie dostępna w różnych rodzajach pojazdów, zarówno w segmencie aut osobowych, jak i SUV-ów, dla lepszej przyczepności i kontroli na różnych nawierzchniach. |
44 | Muscle Car (muscle car) | Kategoria samochodów sportowych, które zyskały popularność w latach 60. i 70. XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych. Charakteryzowały się dużymi silnikami V8, tylnym napędem i agresywnym wyglądem. Współczesne muscle cars to ewolucja tych klasycznych modeli, z nowoczesnymi technologiami, lepszą wydajnością i większym komfortem. |
43 | Mocowanie silnika (engine mounts) | W klasycznych samochodach mocowania silnika były często wykonane z gumy lub metalu, co mogło prowadzić do większych wibracji i hałasu. W nowoczesnych samochodach stosowane są bardziej zaawansowane materiały i konstrukcje, które tłumią wibracje i redukują hałas. |
42 | Moc | Klasyczne samochody miały zwykle niższą moc silników w porównaniu do współczesnych pojazdów. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii silników, współczesne samochody osiągają znacznie większą moc przy niższym zużyciu paliwa i niższych poziomach emisji. |
41 | Miska olejowa (oil pan) | Zbiornik oleju silnikowego zamocowany na spodzie silnika w klasycznych samochodach. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez konstrukcje zintegrowane z blokiem silnika lub oddzielne moduły. |
40 | Mechanizm różnicowy (differential gear) | Układ przekładni stosowany w klasycznych samochodach, który pozwala na różne prędkości obrotowe kół napędowych podczas jazdy po zakrętach. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu lub elektronicznie sterowane mechanizmy różnicowe. |
39 | Mechaniczny układ kierowniczy (mechanical steering) | Układ kierowniczy oparty na mechanicznym połączeniu między kierownicą a kołami. W nowoczesnych samochodach często zastępowany przez układy wspomagania kierownicy lub kierownicę elektryczną. |
38 | Mechaniczny licznik przebiegu (mechanical odometer) | Urządzenie pomiarowe stosowane w klasycznych samochodach do rejestrowania przejechanego dystansu. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez liczniki cyfrowe. |
37 | Mechaniczny licznik obrotów (mechanical tachometer) | Urządzenie pomiarowe stosowane w klasycznych samochodach do mierzenia prędkości obrotowej wału korbowego. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektroniczne wskaźniki obrotów. |
36 | Mechaniczne rozwiązania (mechanical solutions) | W klasycznych samochodach większość funkcji i systemów było sterowanych mechanicznie. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, coraz więcej mechanizmów i funkcji zostało zastąpionych przez rozwiązania elektroniczne i komputerowe, które są obecnie standardem w nowoczesnych pojazdach. |
35 | Mechaniczne dźwignie hamulca (mechanical brake levers) | Dźwignie stosowane w niektórych klasycznych samochodach do aktywowania układu hamulcowego. W nowoczesnych samochodach zastępowane przez układy hydrauliczne lub elektroniczne. |
34 | Matching Numbers (pasujące numery) | Termin stosowany w świecie klasycznych samochodów, który odnosi się do pojazdów, w których wszystkie główne komponenty mają oryginalne, pasujące numery seryjne. Pasujące numery są dowodem na autentyczność i oryginalność pojazdu, co zwykle przekłada się na wyższą wartość. W przypadku nowoczesnych samochodów pasujące numery są mniej istotne. |
33 | Łożysko stożkowe (tapered roller bearing) | Typ łożyska stosowanego w niektórych klasycznych samochodach, w którym bieżnia łożyska ma kształt stożka. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez łożyska kulkowe lub toczne. |
32 | Łożysko kulkowe (ball bearing) | Typ łożyska stosowanego w klasycznych samochodach, w którym kulki utrzymują ładunek między bieżniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez łożyska igiełkowe lub łożyska toczne. |
31 | Kontrolka żarówki (fused bulb indicator) | W klasycznych samochodach kontrolki żarówek były zwykle prostymi wskaźnikami, które informowały kierowcę o niesprawności żarówki. W nowoczesnych pojazdach kontrolki żarówek są bardziej zaawansowane, potrafią wykrywać różne rodzaje awarii i są częścią zintegrowanego systemu diagnostycznego. |
30 | Kontrolka dynamo (dynamo warning light) | Kontrolka na desce rozdzielczej w klasycznych samochodach, która wskazuje, że generator nie ładuje akumulatora poprawnie. W nowoczesnych samochodach zastąpiona przez kontrolkę ładowania alternatora. |
29 | Koło pasowe (V-belt pulley) | Typ koła pasowego stosowanego w klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z silnika na różne komponenty, takie jak alternator, pompa wody i wspomaganie kierownicy. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez koła pasowe wielorowkowe. |
28 | Koła szprychowe (wire wheels) | Typ kół stosowanych w niektórych klasycznych samochodach, gdzie obręcz jest utrzymywana przez szprychy. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez koła aluminiowe lub stali. |
27 | Klasyczny układ dolotowy (carburetor intake system) | Układ dolotowy stosowany w klasycznych samochodach, który pozwala na dostarczenie mieszanki powietrza i paliwa do silnika za pomocą gaźnika. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez systemy wtrysku paliwa. |
26 | Katalizator | W klasycznych samochodach katalizatory były rzadko stosowane, co prowadziło do większej emisji zanieczyszczeń. W nowoczesnych samochodach katalizatory są standardem, który znacznie redukuje emisję szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, węglowodory i cząsteczki stałe. |
25 | JDM (Japanese Domestic Market) (japoński rynek krajowy) | Termin odnoszący się do pojazdów i części samochodowych przeznaczonych na japoński rynek krajowy. W miarę upływu czasu pojazdy JDM stały się popularne na całym świecie, a entuzjaści klasycznych samochodów często sprowadzają i kolekcjonują te unikalne egzemplarze. |
24 | Horsepower (KM, koń mechaniczny) | Jednostka mocy, która odnosi się do siły silnika. W klasycznych samochodach moc była często niższa niż w dzisiejszych pojazdach, chociaż istniały wyjątki, takie jak muscle cars z lat 60. i 70. Współczesne silniki generują więcej mocy przy niższych poziomach obrotów, co przekłada się na większą efektywność i osiągi. |
23 | Generatory (generators) | Urządzenia stosowane w klasycznych samochodach do ładowania akumulatorów i zasilania systemów elektrycznych. Zastąpione przez alternatory w nowoczesnych pojazdach. |
22 | Generator prądu stałego (DC generator) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do generowania prądu stałego do ładowania akumulatora i zasilania systemu elektrycznego. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez alternatory generujące prąd przemienny. |
21 | Gaźnik (carburetor) | Gaźniki były podstawowym urządzeniem dozującym paliwo w klasycznych samochodach. W miarę upływu czasu zostały zastąpione przez bardziej wydajne i dokładne systemy wtryskowe, które są obecnie standardem w nowoczesnych samochodach. |
20 | Frame-off Restoration (restauracja bezramowa) | Proces polegający na całkowitym rozebraniu i rekonstrukcji pojazdu, w którym karoseria zostaje zdjęta z ramy. W przypadku klasycznych samochodów ramowych, takich jak np. amerykańskie muscle cars, frame-off restoration pozwala na dokładne przywrócenie pojazdu do stanu fabrycznego. W nowoczesnych samochodach, które często mają konstrukcje samonośne, frame-off restoration jest mniej powszechna. |
19 | Filtr powietrza | W klasycznych samochodach filtry powietrza były zwykle większe i wykonane z papieru lub innego materiału. Współczesne filtry powietrza są bardziej wydajne, a niektóre z nich są również wielokrotnego użytku, co pozwala na oszczędność kosztów i lepszą ochronę silnika. |
18 | Fender Skirts (spódnice błotników) | Fender skirts, popularne w klasycznych samochodach, były ozdobnymi osłonami montowanymi na błotnikach tylnych kół. W nowoczesnych samochodach są rzadziej stosowane ze względu na zmienione preferencje stylistyczne i większe naciski na aerodynamikę. |
17 | ESP (Electronic Stability Program) (elektroniczny program stabilizacji) | Klasyczne samochody nie były wyposażone w systemy stabilizacji, które są powszechne w nowoczesnych pojazdach. Systemy te, takie jak ESP, monitorują i kontrolują pracę układu hamulcowego i układu kierowniczego |
16 | ECU (Elektroniczna jednostka sterująca) | W klasycznych samochodach funkcje sterowania silnikiem były zwykle kontrolowane mechanicznie. Współczesne samochody wykorzystują elektroniczne jednostki sterujące (ECU) do zarządzania różnymi aspektami działania silnika, co pozwala na lepszą wydajność, niższą emisję spalin i łatwiejsze rozwiązywanie problemów. |
15 | Dyferencjał | Klasyczne dyferencjały były zwykle prostsze w konstrukcji i mniej wydajne niż współczesne odpowiedniki. Nowoczesne dyferencjały oferują lepszą kontrolę trakcji, a także bardziej zaawansowane mechanizmy, takie jak mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu, które poprawiają przyczepność. |
14 | DPF (Diesel Particulate Filter) (filtr cząstek stałych) | Filtry cząstek stałych, stosowane głównie w nowoczesnych silnikach diesla, służą do redukcji emisji cząstek stałych. W klasycznych samochodach z silnikami diesla tego rodzaju technologia nie była stosowana, co sprawia, że emitowały więcej szkodliwych substancji. |
13 | DOHC (Dual Overhead Camshaft) (podwójny wałek rozrządu w głowicy) | Wczesne silniki zwykle miały pojedynczy wałek rozrządu w głowicy (SOHC), który kontrolował otwieranie i zamykanie zaworów. W miarę upływu czasu wprowadzono technologię DOHC, która pozwala na większą wydajność i moc, stosowaną zarówno w samochodach klasycznych, jak i współczesnych. |
12 | CVT (Continuously Variable Transmission) (bezstopniowa skrzynia biegów) | Klasyczne samochody zwykle miały manualne lub automatyczne skrzynie biegów z ograniczoną liczbą przełożeń. Technologia CVT, obecna w nowoczesnych samochodach, pozwala na płynne i ciągłe zmiany przełożeń, co przyczynia się do lepszej wydajności paliwowej i płynniejszej jazdy. |
11 | Coachbuilder (nadwoziarz) | W przeszłości nadwozia samochodów były często tworzone przez specjalistycznych rzemieślników, którzy ręcznie wykonywali poszczególne elementy karoserii. Dzisiaj produkcja nadwozi odbywa się przede wszystkim na dużą skalę, przy użyciu maszyn i technologii, które zapewniają większą precyzję i jednolitość. |
10 | Chłodnica powietrza (air-cooled radiator) | Chłodnica stosowana w niektórych klasycznych samochodach, w których silnik jest chłodzony powietrzem zamiast płynem chłodniczym. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez chłodnice wodne. |
9 | Chłodnica oleju (oil cooler) | Urządzenie stosowane w niektórych klasycznych samochodach do chłodzenia oleju silnikowego. W nowoczesnych pojazdach często zintegrowane z chłodnicą wodną lub olejem przekładniowym. |
8 | Chłodnica | W klasycznych samochodach chłodnice były zwykle wykonane z miedzi lub mosiądzu, co sprawiało, że były cięższe i mniej wydajne. Współczesne chłodnice są zwykle wykonane z aluminium i tworzyw sztucznych, co pozwala na lepsze chłodzenie i redukcję masy. |
7 | Cewka zapłonowa (ignition coil) | Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do generowania wysokiego napięcia, które jest przesyłane do świec zapłonowych w celu wywołania iskry. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez moduły zapłonowe. |
6 | Bezprzewodowy układ zapłonowy (breakerless ignition system) | Typ układu zapłonowego stosowanego w niektórych klasycznych samochodach, który eliminuje konieczność stosowania przerywacza. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez systemy zapłonowe z układem cewek na świecach. |
5 | Bęben hamulcowy (drum brake) | Typ hamulca stosowany w klasycznych samochodach, w którym tarcie między bębnem a okładzinami hamulcowymi powoduje zahamowanie pojazdu. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez hamulce tarczowe. |
4 | Barn Find (znalezisko ze stodoły) | Teraz bardziej powszechna kategoria samochodów klasycznych, „Barn Find” to unikalne, rzadko spotykane pojazdy odkryte w stodole lub innych schowanych miejscach, często w oryginalnym, nierestaurowanym stanie. W przeszłości takie odkrycia były rzadsze. |
3 | AWD (All-Wheel Drive) (napęd na wszystkie koła) | Napęd na wszystkie koła był rzadko spotykany w klasycznych samochodach, które zwykle miały napęd na tylne koła (RWD) lub napęd na przednie koła (FWD). Współczesne samochody często wykorzystują AWD, który równomiernie rozkłada moc na wszystkie koła, poprawiając przyczepność i stabilność. |
2 | Aftermarket (wtórny rynek) | W przeszłości części zamienne były głównie dostępne jako oryginalne części producentów. Obecnie rynek wtórny oferuje znacznie więcej opcji i jakość, umożliwiając właścicielom samochodów klasycznych pozyskiwanie części zamiennych i modyfikacji do ich pojazdów. |
1 | ABS (Układ Antyblokujący) | Układ hamulcowy stosowany w nowoczesnych pojazdach, który zapobiega blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. W klasycznych samochodach nie był dostępny i kierowcy musieli polegać na umiejętnościach, aby uniknąć zablokowania kół. |