Słownik klasycznej motoryzacji

Słownik klasycznej motoryzacji

16 marca, 2023
0 Komentarze

Odkryj zmiany które zaszły w klasycznych samochodach z naszym obszernym słownikiem terminów motoryzacyjnych. Jak elementy aut zmieniły się na przesterzni lat. Poznaj klasyczne terminy i przeczytaj: Co to są „Fender Skirts” , co oznacza „Barn find” lub co to jest „Patyna”

Daj znać w komentarzu czy czegoś brakuje lub trzeba coś poprawić. Jestem przekonany że tak!

112Zawór zwrotny (check valve)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach w układach paliwowych, chłodzenia i smarowania, które pozwala na przepływ płynu w jednym kierunku. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez zawory elektroniczne lub magnetyczne.
111ZawórW klasycznych samochodach zawory były zwykle wykonane z żeliwa lub stali, co mogło prowadzić do szybszego zużycia i większych kosztów konserwacji. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne zawory są wykonane z materiałów takich jak stopy niklu czy tytanu, które oferują lepszą wytrzymałość, mniejsze zużycie i dłuższą żywotność.
110Zawieszenie resorowe (leaf spring suspension)W klasycznych samochodach zawieszenie resorowe było powszechnie stosowane, szczególnie w samochodach amerykańskich. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody zwykle korzystają z zaawansowanych systemów zawieszenia, takich jak zawieszenie niezależne czy pneumatyczne, które oferują lepszy komfort jazdy, większą stabilność i lepsze właściwości jezdne.
109ZawieszenieW klasycznych samochodach zawieszenie było zwykle mniej zaawansowane i oferowało mniejszy komfort jazdy oraz niższą stabilność niż nowoczesne systemy zawieszenia. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane systemy zawieszenia, takie jak zawieszenie niezależne czy adaptacyjne, które oferują lepszy komfort jazdy, większą stabilność i lepsze właściwości jezdne.
108Zamek bagnetowy (bayonet lock)W klasycznych samochodach zamek bagnetowy był stosowany do mocowania różnych elementów, takich jak pokrywy lamp czy elementów podwozia. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody korzystają z różnych systemów mocowania, które mogą być bardziej wytrzymałe i bezpieczne niż tradycyjne zamki bagnetowe.
107Wyłącznik awaryjny (kill switch)Przełącznik stosowany w niektórych klasycznych samochodach, który pozwala na natychmiastowe wyłączenie silnika w przypadku awarii lub zagrożenia. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez systemy elektroniczne i bezpieczeństwa.
106Wycieraczki ręczne (manual windshield wipers)Wycieraczki obsługiwane ręcznie przez kierowcę, stosowane w niektórych klasycznych samochodach. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektryczne wycieraczki sterowane przyciskiem.
105WtryskiwaczW klasycznych samochodach wtryskiwacze były rzadkością, a większość silników korzystała z gaźników. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody wykorzystują wtryskiwacze paliwa, które oferują lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i niższe emisje zanieczyszczeń.
104Wspornik amortyzatora (shock absorber mount)Punkty mocowania amortyzatora do nadwozia i zawieszenia pojazdu. W klasycznych samochodach często wykonane z metalu, podczas gdy w nowoczesnych samochodach mogą być wykonane z materiałów kompozytowych.
103Współczynnik oporu powietrza (Cd)W klasycznych samochodach współczynnik oporu powietrza (Cd) był zwykle wyższy, co prowadziło do większego oporu aerodynamicznego i niższej efektywności paliwowej. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody są projektowane z uwzględnieniem aerodynamiki, co prowadzi do niższych współczynników oporu powietrza (Cd) i lepszej efektywności paliwowej.
102Włóknina szklana (fiberglass body)Materiał konstrukcyjny stosowany w niektórych klasycznych samochodach, szczególnie w pojazdach sportowych i specjalnych. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez materiały kompozytowe i metalowe.
101Wentylator mechaniczny (mechanical fan)Wentylator napędzany przez silnik, stosowany w klasycznych samochodach do wymuszania przepływu powietrza przez chłodnicę. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez wentylatory elektryczne.
100Wał napędowyW klasycznych samochodach wały napędowe były zwykle prostsze i mniej wytrzymałe, co mogło prowadzić do mniejszej niezawodności i większych kosztów konserwacji. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne wały napędowe są wykonane z lekkich i wytrzymałych materiałów, co prowadzi do lepszej niezawodności, mniejszego zużycia paliwa i mniejszej emisji zanieczyszczeń.
99Wał korbowyW klasycznych samochodach wały korbowe były zwykle wykonane z żeliwa, co powodowało większą masę i mniejszą wydajność. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne wały korbowe są wykonane z lekkich materiałów, takich jak stopów aluminium czy tytanu, które zapewniają lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń.
98VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) (zmienna kontrola czasu i podnoszenia zaworów)Technologia VTEC została wprowadzona przez Hondę w latach 80. XX wieku i nie była stosowana w klasycznych samochodach. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, systemy VTEC i podobne technologie regulacji zaworów są stosowane w wielu nowoczesnych samochodach, zarówno benzynowych, jak i Diesla, co pozwala na lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i niższe emisje zanieczyszczeń.
97VIN (Vehicle Identification Number) (numer identyfikacyjny pojazdu)W klasycznych samochodach numery identyfikacyjne pojazdów były zwykle prostsze i mniej standaryzowane niż obecnie. W miarę upływu czasu i wprowadzenia przepisów dotyczących identyfikacji pojazdów, nowoczesne samochody mają unikalne, standaryzowane numery identyfikacyjne (VIN), które umożliwiają łatwe śledzenie historii pojazdu, własności i napraw.
96Układ zawieszenia podwójnego wahacza (double wishbone suspension)Typ zawieszenia stosowany w niektórych klasycznych samochodach, oparty na dwóch wahaczach połączonych z amortyzatorem i sprężyną. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez zawieszenie typu McPherson lub wielowahaczowe.
95Układ wydechowyW klasycznych samochodach układ wydechowy był zwykle prosty, z prostymi tłumikami i brakiem systemów oczyszczania spalin, takich jak katalizatory. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy wydechowe, z katalizatorami, filtrami cząstek stałych (DPF) i innymi systemami oczyszczania spalin, które zmniejszają emisję zanieczyszczeń.
94Układ wspomagania kierownicyW klasycznych samochodach układ wspomagania kierownicy był rzadkością, co oznaczało, że kierowanie wymagało większego wysiłku ze strony kierowcy. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy wspomagania kierownicy, z hydraulicznym lub elektrycznym wspomaganiem, które zapewniają większy komfort i łatwość prowadzenia.
93Układ smarowania natryskowego (splash lubrication system)System smarowania stosowany w niektórych klasycznych silnikach, w którym olej jest rozpylany na ruchome części silnika przez obracający się wał korbowy. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez układy smarowania ciśnieniowego.
92Układ paliwowyW klasycznych samochodach układ paliwowy był zwykle prosty, z gaźnikami i prostymi układami wtrysku paliwa. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy paliwowe, z elektronicznymi układami wtrysku paliwa, które oferują lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń.
91Układ napędowy na tył (rear-wheel drive)Układ napędowy stosowany w klasycznych samochodach, który przekazuje moc silnika do tylnych kół. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez napęd na przednie koła, napęd na wszystkie koła lub napędy elektryczne.
90Układ kierowniczyW klasycznych samochodach układ kierowniczy był zwykle prosty i wymagał większego wysiłku ze strony kierowcy, co prowadziło do mniejszego komfortu jazdy. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy kierownicze, z elektrycznym lub hydraulicznym wspomaganiem, które zapewniają większy komfort i precyzję prowadzenia.
89Układ hamulcowyW klasycznych samochodach układ hamulcowy był zwykle mniej zaawansowany, z hamulcami bębnowymi i brakiem systemów wspomagania, takich jak ABS. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają zaawansowane układy hamulcowe, z tarczowymi hamulcami, ABS, ESP i innymi systemami wspomagającymi, które zapewniają lepsze właściwości hamowania i większe bezpieczeństwo.
88TurbosprężarkaW klasycznych samochodach turbosprężarki były rzadkością, zwykle stosowane w wyścigowych lub sportowych modelach. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, turbosprężarki stały się coraz bardziej powszechne w nowoczesnych samochodach, zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla, dla lepszej wydajności i mniejszego zużycia paliwa.
87Tłumik (muffler)Urządzenie montowane w układzie wydechowym, które tłumi hałas generowany przez silnik. W klasycznych samochodach często wykonane z metalu, podczas gdy w nowoczesnych pojazdach mogą być wykonane z materiałów kompozytowych.
86Tłokowe pompy wodne (reciprocating water pumps)Pompy stosowane w klasycznych samochodach do krążenia płynu chłodniczego w silniku. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez pompy wirnikowe lub pompy z napędem magnetycznym.
85TłokW klasycznych samochodach tłoki były zwykle wykonane z żeliwa lub aluminium, co powodowało większą masę i mniejszą wydajność. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne tłoki są wykonane z lekkich materiałów, takich jak stopów aluminium czy tytanu, które zapewniają lepszą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń.
84Teleskopowy amortyzator (telescopic shock absorber)Typ amortyzatora stosowanego w klasycznych samochodach, w którym tłumienie drgań jest osiągane przez ruch teleskopowy. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez amortyzatory gazowe lub adaptacyjne.
83TDI (Turbocharged Direct Injection) (doładowanie turbosprężarką z bezpośrednim wtryskiem)W klasycznych samochodach technologia TDI była rzadkością, a większość silników Diesla korzystała z prostszych systemów wtrysku paliwa. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne silniki Diesla często korzystają z zaawansowanych systemów TDI, które oferują lepszą wydajność, większą moc i mniejsze zużycie paliwa.
82Szczotki rozrusznika (starter brushes)Część rozrusznika stosowanego w klasycznych samochodach, odpowiedzialna za przenoszenie prądu elektrycznego na wirnik. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez bezszczotkowe silniki elektryczne.
81Synchronizacja zapłonu (ignition timing)Regulacja momentu iskry generowanej przez układ zapłonowy względem pozycji wału korbowego i tłoka. W klasycznych samochodach wymaga ręcznego ustawienia, podczas gdy w nowoczesnych samochodach jest kontrolowana elektronicznie.
80Świece zapłonoweW klasycznych samochodach świece zapłonowe były prostszymi elementami, które wymagały częstszej wymiany i regulacji. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne świece zapłonowe stały się bardziej zaawansowane, zapewniając większą wydajność, mniejsze zużycie paliwa i dłuższą żywotność.
79Światła piezoelektryczne (piezoelectric lights)Typ oświetlenia stosowanego w niektórych klasycznych samochodach, opartego na zastosowaniu napięcia do kryształów piezoelektrycznych. W nowoczesnych samochodach zastępowane przez diody elektroluminescencyjne (LED) i inne technologie.
78Survivor (ocalały)Termin używany w kontekście klasycznych samochodów, który odnosi się do pojazdów, które pozostały w niewiarygodnie dobrym stanie oryginalnym, bez konieczności przeprowadzania głębokich restauracji czy zmian. Survivorzy są rzadkością i mają szczególną wartość dla kolekcjonerów. W przypadku nowoczesnych samochodów termin ten nie ma zastosowania.
77Stalowy przewód paliwowy (steel fuel line)Przewód stosowany w klasycznych samochodach do transportu paliwa z zbiornika do silnika. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez przewody z tworzyw sztucznych, aluminium lub elastomerów.
76Stacyjka (ignition switch)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do włączania i wyłączania zasilania w samochodzie oraz uruchamiania silnika. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez systemy bezkluczykowe.
75Skrzynia biegów manualna (manual transmission)W klasycznych samochodach manualne skrzynie biegów były standardem. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, coraz więcej nowoczesnych samochodów korzysta z automatycznych skrzyń biegów, które zapewniają większy komfort jazdy, choć manualne skrzynie biegów wciąż są dostępne dla tych, którzy wolą samodzielnie zmieniać biegi.
74Skrzynia biegówW klasycznych samochodach skrzynie biegów były zwykle manualne, z mniejszą ilością biegów i mniejszą precyzją zmiany biegów. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają bardziej zaawansowane skrzynie biegów, zarówno manualne, jak i automatyczne, z większą ilością biegów, szybszymi zmianami biegów i większą efektywnością energetyczną.
73Silnik z płaskim dołem (flathead engine)Typ silnika stosowany w niektórych klasycznych samochodach, w którym zawory są umieszczone w bloku silnika, a nie w głowicy. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez silniki z zaworami w głowicy (OHC) lub dwuwahaczowe (DOHC).
72Siedzenie sprężynowe (leaf spring suspension)Typ zawieszenia stosowany w niektórych klasycznych samochodach, oparty na zastosowaniu sprężyn piórowych. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez zawieszenie niezależne lub zawieszenie na sprężynach śrubowych.
71Rozrząd (timing belt/chain)W klasycznych samochodach rozrząd był zwykle napędzany przez pasek zębaty lub łańcuch. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mogą stosować różne systemy napędzania rozrządu, w tym paski kevlarowe, łańcuchy o większej wytrzymałości czy elektromagnetyczne napędy zaworów.
70Rozrusznik ręczny (hand-crank starter)Urządzenie stosowane w bardzo starych samochodach do ręcznego uruchamiania silnika poprzez obracanie wału korbowego. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektryczne rozruszniki.
69Restomod (restomod)Połączenie restauracji i modyfikacji samochodów klasycznych, w którym pojazd jest przywracany do stanu fabrycznego, ale z dodaniem nowoczesnych technologii i udogodnień, takich jak silniki, zawieszenie, układy hamulcowe, wnętrze czy systemy audio. Restomody są popularne wśród kolekcjonerów, którzy chcą zachować klasyczny wygląd pojazdu, ale cieszyć się nowoczesnymi funkcjami i osiągami. W przypadku nowoczesnych samochodów termin restomod nie ma zastosowania.
68Regulator napięcia (voltage regulator)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do utrzymania stałego napięcia w systemie elektrycznym. W nowoczesnych pojazdach często zintegrowane z alternatorem lub sterowane elektronicznie.
67Rat Rod (rat rod)Styl samochodów klasycznych, który polega na tworzeniu pojazdów o wyjątkowym, często postapokaliptycznym wyglądzie, z wykorzystaniem zardzewiałych części, nietypowych modyfikacji i starych technologii. Rat rods są popularne wśród miłośników kultury hot rod i custom cars, ale nie są związane z nowoczesnymi samochodami.
66Przewody platynowe (solid core spark plug wires)Przewody zapłonowe używane w niektórych klasycznych samochodach, które mają rdzeń z platyny. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez przewody z rdzeniem ze stali nierdzewnej lub inne materiały.
65PrzełożeniePrzełożenie w klasycznych samochodach było zwykle mniejsze, co prowadziło do niższych osiągów, ale większego komfortu jazdy. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, nowoczesne samochody mają większe przełożenie, co pozwala na lepsze osiągi, wyższą prędkość maksymalną i mniejsze zużycie paliwa.
64Przekładnia ślimakowa (worm gear)Typ przekładni stosowanej w niektórych klasycznych samochodach, opartej na śrubie ślimakowej. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez przekładnie zębate lub przekładnie planetarne.
63Przekładnia planetarna (planetary gearset)Układ mechaniczny stosowany w klasycznych skrzyniach biegów automatycznych, oparty na zębatkach planetarnych. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez CVT lub skrzynie dwusprzęgłowe.
62Przekaźnik elektryczny (electromechanical relay)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do kontrolowania przepływu prądu elektrycznego w różnych obwodach. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez układy scalone, tranzystory i mikrokontrolery.
61Przeguby Cardana (universal joints)Typ przegubu stosowany w klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z wału napędowego do końcówek mostu napędowego. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez przeguby homokinetyczne.
60Prowadnica zaworu (valve guide)Element cylindra silnika stosowany w klasycznych samochodach, który prowadzi zawory na ich drodze ruchu. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez prowadnice z materiałów samosmarujących lub bezobsługowe.
58Prędkościomierz mechaniczny (mechanical speedometer)Urządzenie pomiarowe stosowane w klasycznych samochodach do mierzenia prędkości pojazdu. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektroniczne prędkościomierze.
59Prędkościomierz mechaniczny (mechanical speedometer)W klasycznych samochodach prędkościomierze mechaniczne były standardem, zwykle z wykorzystaniem układu przekładni i wałka. W nowoczesnych samochodach prędkościomierze mechaniczne zostały zastąpione przez elektroniczne prędkościomierze, które są dokładniejsze i oferują więcej funkcji.
57Pony Car (pony car)Segment samochodów sportowych, który pojawił się w latach 60. XX wieku, z Ford Mustang jako pierwszym i najbardziej znanym przedstawicielem. Pony cars charakteryzują się kompaktowymi rozmiarami, tylnym napędem i sportowym wyglądem. Współczesne pony cars to ewolucja klasycznych modeli z nowoczesnymi technologiami, wydajnością i komfortem.
56Pompa paliwa mechaniczna (mechanical fuel pump)Pompa paliwa napędzana przez silnik stosowana w klasycznych samochodach. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez elektryczne pompy paliwa.
55Połączenie Cardana (universal joint)Typ połączenia stosowany w niektórych klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z wału napędowego do osi. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez półosie z przegubami homokinetycznymi.
54Pokrętło dźwigni zmiany biegów (gear shift knob)Pokrętło na górze dźwigni zmiany biegów w klasycznych samochodach z manualną skrzynią biegów. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez ergonomiczne uchwyty lub dźwignie elektroniczne.
53Patina (patyna)W kontekście klasycznych samochodów patyna odnosi się do naturalnego starzenia się lakieru i powierzchni pojazdu. Niektórzy kolekcjonerzy cenią patynę, uważając, że dodaje ona charakteru i historii pojazdowi. W przypadku nowoczesnych samochodów patyna jest rzadziej obecna, ponieważ materiały i technologie stosowane w produkcji są bardziej trwałe i odporne na starzenie.
52Pasy napędowe (drive belts)Paski stosowane w klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z silnika do różnych komponentów, takich jak alternator, pompa wody i wspomaganie kierownicy. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez paski wieloklinowe.
51Pasy bezpieczeństwa dwupunktowe (two-point seat belts)Starszy typ pasów bezpieczeństwa, które mocują pasażera w dwóch punktach (biodrze). W nowoczesnych samochodach zastępowane przez pasy trzypunktowe, które oferują lepsze zabezpieczenie.
50Osłona termostatyczna (thermostatic fan clutch)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach, które pozwala na zmianę prędkości wentylatora mechanicznego w zależności od temperatury silnika. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez wentylatory elektryczne.
49Opony diagonalne (bias-ply tires)Starszy typ opon, w których warstwy są ułożone pod kątem względem kierunku jazdy. W nowoczesnych samochodach zastępowane przez opony radialne.
48OEM (Original Equipment Manufacturer) (oryginalny producent sprzętu)W klasycznych samochodach części OEM są często poszukiwane przez kolekcjonerów i entuzjastów, ponieważ są oryginalne i mogą pomóc utrzymać autentyczność pojazdu. W przypadku nowoczesnych samochodów części OEM są również ważne, ale na rynku pojawia się coraz więcej części zamiennych wysokiej jakości, które spełniają lub przekraczają specyfikacje OEM.
47NOS (New Old Stock) (nowy stary magazyn)Termin stosowany w kontekście części samochodowych, które są oryginalne, nieużywane, ale pochodzą z dawnych lat. Części NOS są szczególnie cenne dla kolekcjonerów klasycznych samochodów, którzy chcą utrzymać swoje pojazdy w oryginalnym stanie. W przypadku nowoczesnych samochodów NOS nie ma takiego znaczenia.
46Napinacz paska (belt tensioner)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do utrzymania odpowiedniego napięcia paska napędowego. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez napinacze automatyczne lub hydrauliczne.
45Napęd na cztery koła (4WD)W klasycznych samochodach napęd na cztery koła był rzadszy i zwykle stosowany w pojazdach terenowych. W miarę upływu czasu technologia 4WD stała się powszechniejsza i jest obecnie dostępna w różnych rodzajach pojazdów, zarówno w segmencie aut osobowych, jak i SUV-ów, dla lepszej przyczepności i kontroli na różnych nawierzchniach.
44Muscle Car (muscle car)Kategoria samochodów sportowych, które zyskały popularność w latach 60. i 70. XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych. Charakteryzowały się dużymi silnikami V8, tylnym napędem i agresywnym wyglądem. Współczesne muscle cars to ewolucja tych klasycznych modeli, z nowoczesnymi technologiami, lepszą wydajnością i większym komfortem.
43Mocowanie silnika (engine mounts)W klasycznych samochodach mocowania silnika były często wykonane z gumy lub metalu, co mogło prowadzić do większych wibracji i hałasu. W nowoczesnych samochodach stosowane są bardziej zaawansowane materiały i konstrukcje, które tłumią wibracje i redukują hałas.
42MocKlasyczne samochody miały zwykle niższą moc silników w porównaniu do współczesnych pojazdów. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii silników, współczesne samochody osiągają znacznie większą moc przy niższym zużyciu paliwa i niższych poziomach emisji.
41Miska olejowa (oil pan)Zbiornik oleju silnikowego zamocowany na spodzie silnika w klasycznych samochodach. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez konstrukcje zintegrowane z blokiem silnika lub oddzielne moduły.
40Mechanizm różnicowy (differential gear)Układ przekładni stosowany w klasycznych samochodach, który pozwala na różne prędkości obrotowe kół napędowych podczas jazdy po zakrętach. W nowoczesnych pojazdach często zastępowany przez mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu lub elektronicznie sterowane mechanizmy różnicowe.
39Mechaniczny układ kierowniczy (mechanical steering)Układ kierowniczy oparty na mechanicznym połączeniu między kierownicą a kołami. W nowoczesnych samochodach często zastępowany przez układy wspomagania kierownicy lub kierownicę elektryczną.
38Mechaniczny licznik przebiegu (mechanical odometer)Urządzenie pomiarowe stosowane w klasycznych samochodach do rejestrowania przejechanego dystansu. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez liczniki cyfrowe.
37Mechaniczny licznik obrotów (mechanical tachometer)Urządzenie pomiarowe stosowane w klasycznych samochodach do mierzenia prędkości obrotowej wału korbowego. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez elektroniczne wskaźniki obrotów.
36Mechaniczne rozwiązania (mechanical solutions)W klasycznych samochodach większość funkcji i systemów było sterowanych mechanicznie. W miarę upływu czasu i rozwoju technologii, coraz więcej mechanizmów i funkcji zostało zastąpionych przez rozwiązania elektroniczne i komputerowe, które są obecnie standardem w nowoczesnych pojazdach.
35Mechaniczne dźwignie hamulca (mechanical brake levers)Dźwignie stosowane w niektórych klasycznych samochodach do aktywowania układu hamulcowego. W nowoczesnych samochodach zastępowane przez układy hydrauliczne lub elektroniczne.
34Matching Numbers (pasujące numery)Termin stosowany w świecie klasycznych samochodów, który odnosi się do pojazdów, w których wszystkie główne komponenty mają oryginalne, pasujące numery seryjne. Pasujące numery są dowodem na autentyczność i oryginalność pojazdu, co zwykle przekłada się na wyższą wartość. W przypadku nowoczesnych samochodów pasujące numery są mniej istotne.
33Łożysko stożkowe (tapered roller bearing)Typ łożyska stosowanego w niektórych klasycznych samochodach, w którym bieżnia łożyska ma kształt stożka. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez łożyska kulkowe lub toczne.
32Łożysko kulkowe (ball bearing)Typ łożyska stosowanego w klasycznych samochodach, w którym kulki utrzymują ładunek między bieżniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez łożyska igiełkowe lub łożyska toczne.
31Kontrolka żarówki (fused bulb indicator)W klasycznych samochodach kontrolki żarówek były zwykle prostymi wskaźnikami, które informowały kierowcę o niesprawności żarówki. W nowoczesnych pojazdach kontrolki żarówek są bardziej zaawansowane, potrafią wykrywać różne rodzaje awarii i są częścią zintegrowanego systemu diagnostycznego.
30Kontrolka dynamo (dynamo warning light)Kontrolka na desce rozdzielczej w klasycznych samochodach, która wskazuje, że generator nie ładuje akumulatora poprawnie. W nowoczesnych samochodach zastąpiona przez kontrolkę ładowania alternatora.
29Koło pasowe (V-belt pulley)Typ koła pasowego stosowanego w klasycznych samochodach do przenoszenia mocy z silnika na różne komponenty, takie jak alternator, pompa wody i wspomaganie kierownicy. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez koła pasowe wielorowkowe.
28Koła szprychowe (wire wheels)Typ kół stosowanych w niektórych klasycznych samochodach, gdzie obręcz jest utrzymywana przez szprychy. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez koła aluminiowe lub stali.
27Klasyczny układ dolotowy (carburetor intake system)Układ dolotowy stosowany w klasycznych samochodach, który pozwala na dostarczenie mieszanki powietrza i paliwa do silnika za pomocą gaźnika. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez systemy wtrysku paliwa.
26KatalizatorW klasycznych samochodach katalizatory były rzadko stosowane, co prowadziło do większej emisji zanieczyszczeń. W nowoczesnych samochodach katalizatory są standardem, który znacznie redukuje emisję szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, węglowodory i cząsteczki stałe.
25JDM (Japanese Domestic Market) (japoński rynek krajowy)Termin odnoszący się do pojazdów i części samochodowych przeznaczonych na japoński rynek krajowy. W miarę upływu czasu pojazdy JDM stały się popularne na całym świecie, a entuzjaści klasycznych samochodów często sprowadzają i kolekcjonują te unikalne egzemplarze.
24Horsepower (KM, koń mechaniczny)Jednostka mocy, która odnosi się do siły silnika. W klasycznych samochodach moc była często niższa niż w dzisiejszych pojazdach, chociaż istniały wyjątki, takie jak muscle cars z lat 60. i 70. Współczesne silniki generują więcej mocy przy niższych poziomach obrotów, co przekłada się na większą efektywność i osiągi.
23Generatory (generators)Urządzenia stosowane w klasycznych samochodach do ładowania akumulatorów i zasilania systemów elektrycznych. Zastąpione przez alternatory w nowoczesnych pojazdach.
22Generator prądu stałego (DC generator)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do generowania prądu stałego do ładowania akumulatora i zasilania systemu elektrycznego. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez alternatory generujące prąd przemienny.
21Gaźnik (carburetor)Gaźniki były podstawowym urządzeniem dozującym paliwo w klasycznych samochodach. W miarę upływu czasu zostały zastąpione przez bardziej wydajne i dokładne systemy wtryskowe, które są obecnie standardem w nowoczesnych samochodach.
20Frame-off Restoration (restauracja bezramowa)Proces polegający na całkowitym rozebraniu i rekonstrukcji pojazdu, w którym karoseria zostaje zdjęta z ramy. W przypadku klasycznych samochodów ramowych, takich jak np. amerykańskie muscle cars, frame-off restoration pozwala na dokładne przywrócenie pojazdu do stanu fabrycznego. W nowoczesnych samochodach, które często mają konstrukcje samonośne, frame-off restoration jest mniej powszechna.
19Filtr powietrzaW klasycznych samochodach filtry powietrza były zwykle większe i wykonane z papieru lub innego materiału. Współczesne filtry powietrza są bardziej wydajne, a niektóre z nich są również wielokrotnego użytku, co pozwala na oszczędność kosztów i lepszą ochronę silnika.
18Fender Skirts (spódnice błotników)Fender skirts, popularne w klasycznych samochodach, były ozdobnymi osłonami montowanymi na błotnikach tylnych kół. W nowoczesnych samochodach są rzadziej stosowane ze względu na zmienione preferencje stylistyczne i większe naciski na aerodynamikę.
17ESP (Electronic Stability Program) (elektroniczny program stabilizacji)Klasyczne samochody nie były wyposażone w systemy stabilizacji, które są powszechne w nowoczesnych pojazdach. Systemy te, takie jak ESP, monitorują i kontrolują pracę układu hamulcowego i układu kierowniczego
16ECU (Elektroniczna jednostka sterująca)W klasycznych samochodach funkcje sterowania silnikiem były zwykle kontrolowane mechanicznie. Współczesne samochody wykorzystują elektroniczne jednostki sterujące (ECU) do zarządzania różnymi aspektami działania silnika, co pozwala na lepszą wydajność, niższą emisję spalin i łatwiejsze rozwiązywanie problemów.
15DyferencjałKlasyczne dyferencjały były zwykle prostsze w konstrukcji i mniej wydajne niż współczesne odpowiedniki. Nowoczesne dyferencjały oferują lepszą kontrolę trakcji, a także bardziej zaawansowane mechanizmy, takie jak mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu, które poprawiają przyczepność.
14DPF (Diesel Particulate Filter) (filtr cząstek stałych)Filtry cząstek stałych, stosowane głównie w nowoczesnych silnikach diesla, służą do redukcji emisji cząstek stałych. W klasycznych samochodach z silnikami diesla tego rodzaju technologia nie była stosowana, co sprawia, że emitowały więcej szkodliwych substancji.
13DOHC (Dual Overhead Camshaft) (podwójny wałek rozrządu w głowicy)Wczesne silniki zwykle miały pojedynczy wałek rozrządu w głowicy (SOHC), który kontrolował otwieranie i zamykanie zaworów. W miarę upływu czasu wprowadzono technologię DOHC, która pozwala na większą wydajność i moc, stosowaną zarówno w samochodach klasycznych, jak i współczesnych.
12CVT (Continuously Variable Transmission) (bezstopniowa skrzynia biegów)Klasyczne samochody zwykle miały manualne lub automatyczne skrzynie biegów z ograniczoną liczbą przełożeń. Technologia CVT, obecna w nowoczesnych samochodach, pozwala na płynne i ciągłe zmiany przełożeń, co przyczynia się do lepszej wydajności paliwowej i płynniejszej jazdy.
11Coachbuilder (nadwoziarz)W przeszłości nadwozia samochodów były często tworzone przez specjalistycznych rzemieślników, którzy ręcznie wykonywali poszczególne elementy karoserii. Dzisiaj produkcja nadwozi odbywa się przede wszystkim na dużą skalę, przy użyciu maszyn i technologii, które zapewniają większą precyzję i jednolitość.
10Chłodnica powietrza (air-cooled radiator)Chłodnica stosowana w niektórych klasycznych samochodach, w których silnik jest chłodzony powietrzem zamiast płynem chłodniczym. W nowoczesnych pojazdach często zastępowane przez chłodnice wodne.
9Chłodnica oleju (oil cooler)Urządzenie stosowane w niektórych klasycznych samochodach do chłodzenia oleju silnikowego. W nowoczesnych pojazdach często zintegrowane z chłodnicą wodną lub olejem przekładniowym.
8ChłodnicaW klasycznych samochodach chłodnice były zwykle wykonane z miedzi lub mosiądzu, co sprawiało, że były cięższe i mniej wydajne. Współczesne chłodnice są zwykle wykonane z aluminium i tworzyw sztucznych, co pozwala na lepsze chłodzenie i redukcję masy.
7Cewka zapłonowa (ignition coil)Urządzenie stosowane w klasycznych samochodach do generowania wysokiego napięcia, które jest przesyłane do świec zapłonowych w celu wywołania iskry. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez moduły zapłonowe.
6Bezprzewodowy układ zapłonowy (breakerless ignition system)Typ układu zapłonowego stosowanego w niektórych klasycznych samochodach, który eliminuje konieczność stosowania przerywacza. W nowoczesnych pojazdach zastępowane przez systemy zapłonowe z układem cewek na świecach.
5Bęben hamulcowy (drum brake)Typ hamulca stosowany w klasycznych samochodach, w którym tarcie między bębnem a okładzinami hamulcowymi powoduje zahamowanie pojazdu. W nowoczesnych samochodach często zastępowane przez hamulce tarczowe.
4Barn Find (znalezisko ze stodoły)Teraz bardziej powszechna kategoria samochodów klasycznych, „Barn Find” to unikalne, rzadko spotykane pojazdy odkryte w stodole lub innych schowanych miejscach, często w oryginalnym, nierestaurowanym stanie. W przeszłości takie odkrycia były rzadsze.
3AWD (All-Wheel Drive) (napęd na wszystkie koła)Napęd na wszystkie koła był rzadko spotykany w klasycznych samochodach, które zwykle miały napęd na tylne koła (RWD) lub napęd na przednie koła (FWD). Współczesne samochody często wykorzystują AWD, który równomiernie rozkłada moc na wszystkie koła, poprawiając przyczepność i stabilność.
2Aftermarket (wtórny rynek)W przeszłości części zamienne były głównie dostępne jako oryginalne części producentów. Obecnie rynek wtórny oferuje znacznie więcej opcji i jakość, umożliwiając właścicielom samochodów klasycznych pozyskiwanie części zamiennych i modyfikacji do ich pojazdów.
1ABS (Układ Antyblokujący)Układ hamulcowy stosowany w nowoczesnych pojazdach, który zapobiega blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. W klasycznych samochodach nie był dostępny i kierowcy musieli polegać na umiejętnościach, aby uniknąć zablokowania kół.

Daj znać w komentarzu czy czegoś tutaj brakuje lub trzeba coś poprawić? Jestem przekonany że tak!

aleKlasyk - to portal dla ludzi z pasją do klasyków. Zbieramy oferty z różnych zakątków internetu aby dostarczyć Tobie najciekawsze klasyki. Można powiedzieć że jesteśmy turbo giełdą klasyków. Przeglądaj lub dodaj darmowe ogłoszenie własnego klasyka na sprzedaż.
Copyright © 2023 - aleKlasyk